Recenze: Stopař

Vydáno dne 04.11.2019 (313 přečtení)
Na Oscara nominované norské drama, jehož americký remake běžel kdysi v kinech pod názvem Cesta bojovníka, bude k vidění jak během Dnů severu, tak samozřejmě na festivalu Severský filmový podzim.

Ten příběh se mezi Sámy (viz také Sámská krev) předává z generace na generaci už 1000 roků! Na dalekém severu žil hoch Aigen se svou rodinou. Jednoho dne, když byl zrovna na lyžích na lovu, dorazili k jejich obydlí nekompromisní Čudové. Otce, matku i sestru zavraždili a uložili k věčnému spánku dírou v ledu do ledové vody. Aigan musel všemu příhlížet. Poté se dostal do zřejmě nedaleké vesnice, jejíž obyvatelé neměli z jeho příchodu pražádnou radost, jelikož byl pronásledován a mohl je ohrozit. Včas se jim podařilo odejít. Ale to ještě neznamená, že odešli do bezpečí. Ale průhlédný plán s lanem snad všechno pojistí ...

V první řadě je úžasné, jak rychle se režisérovi Nilsi Gaupovi podařilo probudit zájem o postavy. V podstatě stačilo, že Čudové mají na sobě tmavé oblečení a masky a neostýchají se svými šípy zabíjet. Takže když pak hlavnímu hrdinovi uklouzne po sněhu lyže přímo k nohám jejich vůdce, napětí by se dalo krájet. Stejně tak později, když se spolu s dalšími třemi brání v opuštěné osadě. Nechybí mezi nimi dosavadní "kápo" Raste, jenž ve svém životě viděl třikrát sobího býka (což je dobré si pamatovat - taky proto tímhle jeho vyprávěním celý film začíná) a jenž je snad i za základě této zkušenosti obdařen zřejmě nekonečnou moudrostí a možná i lehoučce nadpřirozenými schopnostmi.

Paradoxně se s ostatními shodne na tom, že by bylo dobré před Čudy utéct, zatímco Aigan chce bojovat, čímž udělá dojem na sličnou Sahve. To je však dáno jeho pomstychtivým rozpoložením, protože později při terminování kamaráda spíše jenom delší dobu přivírá oči. Jo, a taky se bojí tmy. Raste měl i v minulosti zřejmě co do činění s Darfottem, jehož jméno se nesmí vyslovovat. Nebudu napínat: Darfott = medvěd. Tahle scéna jest ovšem mimořádně mizerně sestříhaná a naprosto boří iluzi jakéhokoli vzájemného kontaktu. Samozřejmě Nils Gaup ve druhé polovině 80. let neměl stejné možnosti, jako Alejandro González Iňárritu při práci na REVENANTu Zmrtvýchvstání o třicet roků později, nicméně i tak to šlo udělat mnohem, mnohem lépe.

S výjimkou tohoto momentu, lehce chaotičtějšího závěru a sem tam nějakého toho vcelku fatálního nedodržování jednoty pohledu se ale dá tvrdit, že jinak není Stopař po technické stránce špatný. Dokonce budeme svědky několika náročnějších záběrů - kupříkladu detailu Aiganovy tváře při sjíždění svahu na lyžích. Největší předností filmu bude pak jeho atmosféra. Natáčelo se na velice pozoruhodných zasněžených lokacích, které kameraman do značné míry povýšil na další postavu.

Stopař určitě stojí za zhlédnutí a v paměti zůstane hodně dlouho. Zmíněný remake Cesta bojovníka od Marcuse Nispela s Karlem Urbanem a Moon Bloodgood však zaujal ještě o malinko více. O fungování vesměs pověrčivých, ale zároveň také šlechetných Sámů se z něj sice mnoho nedozvíme a spíše než témata k zamyšlení nabídne syrovou brutalitu a úžasné obrazy. Nicméně originál rozhodně navnadí na Vzpouru v Kaitokeinu, kterou rovněž režíroval Nils Gaup a která bude v rámci SEVERSKÉHO FILMOVÉHO PODZIMU v kině Lucerna také k vidění.

Recenze: Nech mě padnout

Islandský velkofilm, který bude také uveden na festivalu Severský filmový podzim a který potvrzuje slova školního... celý článek

Keď miluješ film, nie je čo riešiť