Recenze: Vidíš měsíc, Danieli

Vydáno dne 04.03.2020 (576 přečtení)
Evidentně dost drahý dánský film evropského, ba spíše vzhledem k tématu dokonce až světového formátu.

Filmy oehávající se na Blízkém východě bývají zajímavé nejen po vizuální stránce. A ty, které vznikly podle skutečné události, pochopitelně nejsou výjimkou. Daniel Rye měl přítelkyni, ale nechtěl vést obyčejný život. Když kvůli zranění nevyšla kariéra v gymnastice, dal se na fotografii. Nejprve vycestoval do Somálska, kde neskončil jako Kapitán Phillips, a tak zamířil do Sýrie, s čímž doma podle všeho neměli problém. Nezajímal se o válku, nýbrž o obyčejné lidi. Nehledal problémy.

Jenže když vyrazíte s foťákem do problémové země plné problémových lidí a problémových oblastí, dá se očekávat, že si vás probémy najdou samy. Přestože/Protože je na první pohled znát, že z tohoto koutu světa nepocházíte. Daniel jel s průvodkyní, řidičem a bodyguardem (který vzal po setkání promilitantními týpky hned roha), ale následně byl v Aleppu zajat a mučen, neboť byl považován za špiona. Navíc mu rozšlápli brýle, takže musel více než rok (tj. až do konce) vydržet bez nich. Pamatujme, že se bavíme o roce 2013 a Islámský stát začíný teprve nabírat na síle. Únosci požadují výkupné, a tak se rodina v Dánsku snaží sehnat peníze. Pomoci s vyjednáváním by mohl i bývalý voják Arthur, který se nebojí a s děním na Blízkém východě má bohaté zkušenosti.

Asi je jasné, že Vidíš měsíc, Danieli není první počin svého druhu, ale to ještě neznamená, že nemůže být místy opravdu hustý. Z dramaturgického hlediska by se asi našly scény, který by bývalo bylo dobré připsat či odebrat. Naopak z úhlu řemeslného (kamera, střih, zvuk) se jedná o téměř mistrovsky zpracované dílo. Výrazným způsobem se na vzniku tohoto projektu projektu podílel Anders W. Berthelsen. Jeden z nejvýraznějších dánských herců současnosti nejenže si zahrál Arthura, ale zároveň ho téma zaujalo natolik, že se poprvé v kariéře podílel na filmu i jako výkonný producent a spolurežisér.

Ve skandinávských zemích nemají problém sehnat peníze a realizovat námět, jaký má velkou šanci zaujmout i jinde. Zato když si (nebo kdyby si) český tvůrce sežene peníze a vybere si právě takový námět, většinou výsledek za mnoho nestojí. Čím to může být, když i u nás máme mimořádně schopné filmové pracovníky a producenty? Do značné míry určitě mylnou režijní vizí a nešťastným přístupem scenáristy zabývat se aspekty, které považuje za důležižté a přitom až tak důležité nejsou. Samozřejmě výjimky by se našly, leč s velkou pravděpodobností by se daly spočítat na prstech jedné ruky. Ale to jsem trochu odbočil.

Vidíš měsíc, Danieli je film, který se musí spíše prožít, než aby se o něm jenom psalo a četlo. Název odkazuje na způsob přemýšlení matky titulní postavy. Přestože byli stovky kilometrů od sebe, existovala velká šance, že v noci mohli při troše štěstí sledovat stejný Měsíc. Vedle dramatického útěku bude nejpamátnější pasáží vlastně celá druhá polovina, ve které měl více povahově různých spoluvězňů, včetně Jamese Foleyho (Toby Kebbell), který odešel víceméně se ctí, a jehož neslavnou popravu tvůrci expicitně neukážou. I tak jejich film, ve kterém všechny osoby na férovku nazývají pravými jmény, což se někdy u projektů podle skutečné události z nějakých nepodložených obav bohužel nestává, probudí emoce a snad i diskuze. Jak na téma lidského počínání, tak kupříkladu na otázku, jestli je správné (ne)vyjednávat s teroristy.

Recenze: Kanáři

Na online platformě Aerovod je k vidění i tenhle rumunský počin, který se však z větší části... celý článek

Load: 0.068/0.056