Recenze: Summertime

Vydáno dne 30.03.2020 (866 přečtení)
Film, který bude po uvolnění opatření určitě ještě několikrát k vidění v Kině 35 ve Francouzském institutu.

Hned na úvod bude asi dobré si říct, že pojednává o lesbické lásce. Však také vzniknul dva roky po Životu Adéle – tříhodinovém eposu, ve kterém nechybějí odvážnější sexuální scény a který to možná i kvůli tomu dotáhnul na nominaci na Zlatý glóbus. Ostatně letošní nominace Portrétu dívky v plamenech to víceméně potvrzuje. Na druhou stranu v romantickém dramatu s minimem postav a s názvem Summertime se Cécile de France a Izïa Higelin také několikrát vysvléknou a zasouloží si, přičemž celkově vzato se rozhodně jedná o působivější počin, než jaký představuje vzpomínané díloAdele Exarchopoulous a Léou Seydoux.

Režisérkou Catherine Corsini citlivě odvyprávěný, z hlediska jednání postav srozumitelný a zahrnující téměř všechny myslitelné situace, do jakých se můžou dvě zamilované ženy dostat. Nicméně nominace na prestižní ocenění se nekonaly (s výjimkou dvou Césarů, tj. francouzských Oscarů). Snad i proto, že Summertime nemá tři hodiny, nikdo v něm nemá modré vlasy a svou roli s velkou pravděpodobností sehrálo i to, že bohužel vzniknul tak krátce po Životu Adéle. Ona lesbická láska s milostnými scénami, jak už to tak bývá, nemá sloužit jako laciná atrakce – stává se plnohodnotnou součástí příběhu, který není komplikovaný, ale rozhodně se díky tomu stává o poznání zajímavějším, než kdyby ústřední pár tvořili muž a žena.

Na začátku 70. let minulého století se na lesbickou lásku koukali i ve Francii povětšinou skrz prsty, třebaže už na dvoře Ludvíka XIV. podle dostupných historických pramenů zřejmě souložil každý s každým. Delphine možná nemá modré vlasy, leč je statnější postavy, protože pochází z venkova, kde její rodiče provozují farmu. Ostatně tak jako skoro všichni okolní sousedi, potencionálního nápadníka nevyjímaje. To, že je na holky, před rodiči tají. Ač to tak na první pohled kvůli rozchodu na lodičce ve tmě nevypadá, právě skončila jeden vztah (tj. příběh se neodvíjí v retrospektivě) a vyráží do města, kde se setká s učitelkou španělštiny Carole. Ta má přítele, kterého má ráda, ale když po ni Delphine vyjede, nenechá se dlouho přemlouvat k tomu, aby zrovna tahle holčina zajela svými prsty do jejího klína.

Po jedné nečekané události se musí mladší z obou žen vrátit zpátky domů a ta starší ji nedlouho poté následuje, protože bez sebe prostě nemůžou být. Přesun na venkov jest určitě vítaný. Ani ne proto, že tohle je dominantní prostředí Delphine a Carole by se měla nějak přizpůsobovat, jako spíše kvůli vizuálnější pestrosti, a prostě a jednoduše také kvůli tomu, že venkov nabízí jiné poměry a obyvatelé jsou náchylnější ke konvencím a předsudkům. Dá se očekávat, že scénář nebude otázkou toho, jestli se jejich milostný vztah provalí, jako spíše toho, co se stane, až se tak stane.

Zatímco Delphina si šla důsledně za svým cílem najít si novou lásku, Carole vůbec nenapadlo, že by se mohla zabouchnout do ženy. U Benchiessových před otcem maličko, ale fakt jen maličko zariskuje, zatímco před ostražitější matkou se snaží ledacos zakrýt třeba tím, že si s ní v další pěkné scéně zatancuje. Láska přeroste až do takového extrému, že se původně opatrná Carole přestane hlídat. Nabízí se otázka, jestli má matka Delphiny pravdu a Carole její dceru zkazila. Nebo jestli to náhodou nebylo naopak. Nebo jestli tady vůbec někdo někoho zkazil. V každém případě závěrečný plán má vyústění, jaké jest opravdu nečekané a přitom stále uvěřitelné.

Summertime (v originále Le Belle Saison) je film, který rozhodně nabízí více, než nahá těla Cécile de France a Izïe Higelin. Dojde i na důležitá rozhodnutí, jaká můžou výrazným způsobem ovlivnit následující život. V daný moment přitom nikdy nevíme, jestli jsme se rozhodli správně. Zároveň se tady dočkáme i odlehčenějších momentů, po kterých se nabízí možnost, že by se děj mohl stočit trochu jiným směrem. Na druhou stranu, scénář stejně velice umě balancuje na rozhraní dramatu a romance. Nelze si dost dobře představit, že by takhle sugestivně servírovaný film na toto téma vzniknul v i v Hollywoodu.

Load: 26.017/25.975
Hyperreality.cz | BigZoom.cz | Hyperinzerce.cz | Bleskove.cz | IQport.cz