Recenze: Kanáři

Vydáno dne 06.05.2020 (539 přečtení)
Na online platformě Aerovod je k vidění i tenhle rumunský počin, který se však z větší části natáčel na Kanárských ostrovech.

Několikrát si však podle všeho odskočíme zpátky do Rumunska, což na jednu stranu přidává na vizuální atraktivitě, ovšem na tu druhou je to poněkud matoucí. Každopádně tenhle film režiséra Cornelia Porumboia je natočený opravdu hezky. Nicméně takhle hezky natočených počinů jsem za poslední měsíce viděl hodně. Tenhle však výrazně sráží ta obsahová stránka. Přitom se úplně nedá tvrdit, že by zápletka byla nějak překombinovaná. Naopak je velice jednoduchá, leč přesto je vyprávěna po většinu času dosti chaoticky. Praničemu nepomáhá kupříkladu rozdělování do nerovnoměrných kapitol nazvaných podle postav.

Ty důležitější by se přitom daly spočítat na prstech jedné ruky. Takže, máme tady poldu Cristiho, o kterém si dlouho myslíme, že je kriminálník. Otázka zní, jestli to byl záměr. Ten se spřátelí se sexy Gildou, která požaduje, aby byl z vězení vysvobozen její milý Zsolt. Pak je tady pár gangsterů, z nichž jeden je důležitější než ostatní. Potom tu máma Paca, který by si rád nárokoval větší prostor i důležitost, ale nějak to nedopadne. Otázka zní, jestli to byl záměr. A samozřejmě nesmíme opomenout nekompromisní policajtku Magdu, která naopak intervenuje i ve scénách, které by zřejmě byly zajímavější bez její všetečné účasti.

Cristi se pro potřeby osvobození Zsolta z nějakého důvodu potřebuje naučit tajemnou pískací řeč gangsterů, která byla na Kanárských ostrovech používána touto sortou obyvatel už od počátku věku. Problém spočívá v tom, že pískání kanárky zrovna dvakrát nepřipomíná (zato si můžeme vzpomenout na toto výborné drama), tudíž není až tak tajemná a dá se poměrně snadno naučit. Ve filmech se neobjevuje nikterak často, takže se na první pohledu může jednat o vcelku lákavou vábničku, ale v tomto případě nebyla ani z jedné třetiny využita a zakomponována tak precizně a smysluplně, jako tomu bylo třeba u skvělé Sibel.

To rozdělování do kapitol je problematické i v tom, že vlastně až do závěru v tom baráku, který chce Gilda koupit, přesně nevíme, jestli se odehrávají dál chronologicky, nebo jestli nějak skáčeme v čase (viz úvodní odstavec s Rumunskem). Nebo jestli nemá jít o rozvinutější skládačku ve stylu té z Jackie Brownové, kdy z pohledu různých postav sledujeme jejich počínání v obchodním centru. A pak tu máme jakýsi tajemný hotel, jenž trochu připomene ContinentalJohna Wicka nebo Artemis. Akorát se v něm dějí předvídatelné věci, jako kupříkladu nerealizovaná vražda ve sprše á la Psycho.

Kanáři se vedle Alfreda Hitchcocka chtěli inspirovat také filmem noir. No, vizuálně snad ano, ale jinak opravdu ne. To česká Raluca (rumunské ženské jméno) spadá do (neo)noirového pojetí o dost lépe. Máme tady sice detektivy a hotel a peníze a femme fatale (Catrinel Marlon je skutečně božská), avšak ke klasickým kouskům tohoto žánru, ve kterých excelovali Humphrey Bogart, Lauren Bacall, Edward G. Robinson, Ida Lupino či Barbara Stanwyck, má hodně daleko. Nejen proto, že Kanáři jsou normálně barevní, nikoli černobílí. A taky možná kvůli tomu finále ve světelné zahradě v Singapuru, které je de facto tolik zbytečné, jako to zdlouhavé sledování Stopařů a toho pořadu v televizi. Naštěstí Aerovod nabízí celou řadu famóznějších titulů.

Recenze: Havel

Kam jinam vyrazit na tenhle povedený film o prvním českém prezidentovi, než do pražského kina Lucerna, které je s... celý článek

Load: 0.146/0.134