Recenze: 4 filmy Febiofestu

Vydáno dne 25.09.2020 (215 přečtení)
Oblíbený festival se letos výjimečně přesunul na zářijový termín a našel nové útočiště v prostorách Cinema City Slovanský dům. Na tradičně pestré nabídce filmů se však vůbec nic nezměnilo.
Filmy jsou řazeny od nejhoršího po nejlepší.

KÁMEN, NŮŽKY, PAPÍR/PIEDRA, PAPEL Y TIJERA

V tomto argentinském bijáku si vystačíme s trojicí postav. Jedná se o nevlastní sourozence, kteří v jednom domě vyřizují otcovu pozůstalost. Z té by si ráda něco ukrojila i druhá sestra. Jenže než stačí vyřídit všechno podstatné, spadne ze schodů, což se neobejde bez ošklivých zranění. Druhý problém nastává, když se ti dva rozhodnou, že ji nepustí. Protože se jedná o dvě vyšinutá individua, přičemž původ jejich vyšinutí nelze s určitostí vystopovat, neboť se nabízí více variant - buď je to proto, že takoví byli odmala, nebo že je otec mrtvý, nebo je to z toho neustálého sledování Čaroděje ze země Oz, anebo jde o něco úplně jiného.
Tak určitě se nabízí srovnání s Misery nechce zemřít, ačkoli například tamní lámání kotníků jest vyvedeno o poznání působivěji, než zdejší opisné řezání prstů. Ale tohle není žádný Stephen King! Kámen, nůžky, papír mají mnohem blíže k tvorbě Yorgose Lathimose, zvláště pak k Zabití posvátného jelena. Na druhou stranu nepřekvapí, že vznikly na základě divadelní hry, takže se skoro vůbec nepodíváme ven, takže nevíme, v jakém se přesně pohybujeme universu (ten kostel naproti se ovšem náramně podobá tomu z Šílenství). Co naopak překvapí, je to, že ta hra kámen, nůžky, papír vlastně vůbec není plnohodnotně a opakovaně využita. To znamená, že nepředstavuje nic fatálního jako mačkání tlačítka v The Box, rozpočítávání "enyky, benyky, kliky, hec ..." v Pulp Fiction či Chigurhovo házení mincí v Tahle země není pro starý. Tenhle agentinský snímek obsahuje pozoruhodné pasáže. Nicméně že by se našlo hodně takových, kteří by jej chtěli vidět znova, tak to asi určitě ne.

HODNOCENÍ: 6/10

Titulní hrdina pochází z dělnické třídy a během filmu nám je několikrát naznačeno, že se politicky přiklání směrem doleva. Nechce však zůstávat ve slévárně, ani coby námořník na lodi, a tak se pustí do intenzivního vzdělávání, které, jak věří, dokáže odstranit chudobu. Chce se stát spisovatelem, jenže to není vůbec snadné. Do toho se zbláznil do Eleny Orsiniové, která je krásná, nepostrádá dobré vychování, ba ani jistý dramatický oblouk. Jenže pochází z jiné společenské třídy, což by v budoucnu nemuselo dělat dobrotu.
V materiálech se píše, že má Martin Eden (jehož představitel vypadá trochu jako Vincent z Kmotra III) připomínat klasiky italské kinematografie. Určitě je z něj patrný vliv neorealismu. Jakoby dokumentární kamera a formát 4:3 se k příběhu hodí. Stejně tak se daří zachovat to určité bezčasí - skutečně není zřejmé, ve které dekádě se události odehrávají. Potíž nastává v tom, že tvůrci jakoby nevěděli, na co se vlastně mají diváci soustředit. Obrazně řečeno tak žongluje s několika míčky najednou, přičemž všechny postupně přicházejí a zase odcházejí. Jinými slovy se jedná o ten typ filmu, ve kterém jsou jednotlivé části dobré, ale jako celek poněkud pokulhává. Nic to však nemění na tom, že Jessica Cressy je úžasná.

HODNOCENÍ: 7/10

Íránský film, na jehož postprodukci pracovaly i české společnosti, vypráví příběh okouzlující Íránky Leily (nikoli však Hatami), která přišla o manžela, což není dobré nikde, natož v Íránu. V továrně se k ní nechovají nejuctivěji a hrozí, že přijde o práci. Přitom se stará o dvě děti a vytrvale odmítá dvoření řidiče firemního autobusu pana Kazema. Situace se později ještě více vyhrotí, což - i díky kontaktům babičky Bibi - vyústí v synovo ponechání ve škole pro hluchoněmé, kde předstírá, že je jedním z nich. Jenže malý kluk by přece měl být s matkou, ne?
Současný íránský film? to rozhodně není jenom Asghar Farhadi a Jafar Panahí. Jsou to také vzpurné režisérky jako Mahnaz Muhammadi, které si svou tvorbou zadělávají na problémy s režimem. V dramatu Syn-Matka však nenajdeme z pohledu Středoevropanů nic vyloženě pobuřujícího a ženy jsou v něm zobrazované jako silné a soběstačné hrdinky. Citlivě odvyprávěný příběh se může pyšnit výbornými hereckými výkony v čele s Rahou Khodayari i představitelem jejího potomka Mahanem Nasirim, který se ve druhé polovině tohoto působivého snímku stává hlavní postavou. Syn-Matka je přesně z té sorty filmů, které v rámci festivalových přehlídek očekáváme!

HODNOCENÍ: 8/10

Když má film v názvu tři postavy, dá se očekávat, že se v určité fázi dvě spojí proti jedné. Tady se tomu stane ve chvíli, kdy je nejvlivnější boss podsvětí pobodán sériovým vrahem, který předtím stejným způsobem odpravil už několik lidí. Boss Jang Dong-soo však přežije a spojí síly s policajtem, což s sebou přináší nedůvěru, intriky i zradu. Ale zároveň také trio typově rozdílných, velmi precizně vybraných herců do těch nejdůležitějších rolí. No uvidíme, kdo si je zahraje v chystaném americkém remaku v produkci Sylvestra Stalloneho ...
Jihokorejské (akční) thrillery bývají výživné, technicky precizní a nepředvídatelné. Nejinak je tomu v případě tohoto, jehož tvůrci si diváky mistrně navádějí přesně tam, kam chtějí. A ti se jimi rádi nechají vést v téhle naháněné, která by musela být jakožto spaghetti western naprosto dokonalá! Někdy ovšem tvůrci z hlediska dramaturgie přeci jen scházejí na zcestí. Daleko věští potíž však představují častokrát zcela neodpovídající masky (např. po tvrdé ráně pěstí). Přesto platí, že po loňském Špionovi, který se vydal na sever, jihokorejský zástupce na Febiofestu opět nezklamal!!!

HODNOCENÍ: 8/10

Recenze: Rudá Sonja

Když jsme si napsali o Princezně nevěstě, nemůžeme vynechat další dvě slavné „osmdesátkové“ fantasy.&nb... celý článek